واژه لیزر متشکل از حروف اختصاری به زبان انگلیسی بوده که معنای آن به صورت تحت اللفظی عبارت است از: «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش»  (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation).
لیزر نوعی از نور یا به عبارت بهتر یک نور مهار شده و درخشان‌ تر از هرچه که در طبیعت یافت می‌شود، است و از باریکه‌ های کم‌قدرت و فوق‌العاده دقیق آن می‌توان برای انجام کارهای بسیار ظریف در فعالیت‌های پزشکی استفاده کرد.

خواص اشعه‏ ی ‏لیزر

اشعه ‏ی لیزر دارای ماهیتی مشابه نور معمولی است. یعنی اجزا تشکیل دهنده آن همان فوتون‏ ها هستند، اما دارای سه خاصیت مهم است که آن ‏را از نور معمولی که عمدتا در سیستم‏ های IPL استفاده می ‏شود، متمایز می‏ کند. این سه خاصیت عبارتند از:

  • تک طول موج یا تک رنگ
  • هم‏راستا یا موازی
  • منسجم یا هم‏فاز

الکساندرایت و اِن دی یَگ، از انواع لیزر به کار رفته در دستگاه هستند و برند دستگاه محسوب نمی شوند. نکته مهم، برند دستگاه و کمپانی سازنده آن است. از لحاظ تکنولوژی دستگاه های امریکایی برترین، پیشرفته ترین و گران قیمت ترین دستگاه های لیزر در دنیا به شمار می ­آیند، اگرچه در کشورهای آسیایی و اروپایی هم از این نوع لیزرها در ساخت دستگاه ممکن است استفاده شود.

در دستگاه های ساخت سایناشور، طول موج لیزر را به ‏گونه ‏ای انتخاب می ‏کنیم که بیشترین تاثیر را روی بافت هدف و کم‏ترین تاثیر و جذب را روی بافت‏ های اطراف داشته ‏باشد.

دسته بندی لیزرها بر اساس طول موج